27 Feb 2007

Helena's Dynamo (III): Helena Josefsson releases his first solo album: DYNAMO - 28.02.07




Helena Josefsson releases her first solo album tomorrow.

Artist.......: Helena Josefsson
Album........: Dynamo
Label........: Elevator Entertainment/Capitol/EMI
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
01. ghosts 03:25

track title time
02. never never (my dynamo)* 03:21 - Second single
03. by your side 02:59 - First single
04. the moon is a grain of sand 03:40 - Side B in the first single
05. waterlily love 03:57
06. air-hostess 03:47
07. where does the unused love go 03:52
08. into the woods 03:47
09. sleepyhead 03:07
10. big bad wolf 04:06
11. meadow 03:54
12. pirate king 03:46
13. never never (reprise) 01:54

These are the strange credits from the album:
  • Recorded at AGM Studios between 26.01.2006 and 11.07.2006.
  • Helena Josefsson: Vocals, Lyrics*, Co-Producer, Vocal Arrangement, Piano, Saw, Tympani, Fender Rhodes, Portraits, Tack Piano, Claviola
  • Christoffer Lundquist: Producer, Engineer, Synthesizer, Bass, Clarinet, Dobro, Flute, Guitar, Piano, Celeste, Zither, Vibraphone, Omnichord, Tin Whistle, Mastering, Mixing, Synthesizer Bass, Music Box, Bass Harmonica
  • Erik Hjärpe (aka Voz Vibrante): Synthesizer, Piano, Sampling, Vibraphone
  • Jens Jansson: Percussion, Drums, Breathing
  • Per Blomgren: Choir, Chorus
  • * Lyrics of Never never (My Dynamo): Dan Bonemark and Helena Josefsson.

T. Evensson, from The Daily Roxette, reviewed the album last week.
LJdM


Comments by fans:
Helena Josefsson, the girl from Per Gessle's "Mazarin," the girl from Son of a Plumber, the girl from behind The Ark, Andreas Johnson, from her own band Sandy Mouche and many others, is back. With her new debut album "Dynamo." "Dynamo" will be released February 28 on EMI Elevator Entertainment, Per Gessle's own label. Helena's first single from the album, "By Your Side," does well on the charts in Sweden. The follow-up "Never Never (My Dynamo)" was released to radio February 14. Helena will do lots of radio and TV for the release. Per Gessle himself sponsors her album and claims it will be a world hit, according to Expressen.
"What do you want to be when you grow up?' 'Either a troll or an artist' I replied to that question in the "My friends" books one had in elementary school. Being an artist or a songwriter is probably one of few lifestyles where you can be a troll at the same time? When you think about it, a troll and an artist have a lot in common. What I wanted, and still want, is the feeling of freedom, to be a part of nature, to have a place in a city, to find a good spot for picking mushrooms. To be OK to be like you are and still get loved at the same time!" Helena says.
"Once when I was a kid my mom got angry with me and then I made myself a sad song as comfort. Since then it has always been like that. Just that the songs have been about other things: love, revenge, to be afraid of everything, consideration, to feel inadequate, longing, then, now, later.
The music my mom played at home was a mix of Kate Bush, the '80s David Bowie, The Temptations, Enya, all the soul queens, Bruce [Springsteen] and a record that was on heavy rotation for 15 years was Jane Fonda's aerobics vinyl with everything from The Jacksons' 'Bridge Over Troubled Water' in a disco-soul version and Jane cheering on. It never gets old!
I've always sung, if I am to describe my music it sounds like my maternal grandparents were Kate Bush and Michael Jackson, and my paternal grandparents were Madonna and Nick Drake!" she continues.

The album is recorded in Christoffer Lundquist's studio the Aerosol Grey Machine using hand picked musicians like Martin Josefsson (Sandy Mouche,) Erik Hjärpe (Damn! Timbuktu) and Jens Jansson (Brainpool). "My goal with the recording was to get the contrast between glowing hot and icy cold, plastic and wood, between the most beautifully beautiful and the ugliest ugly. Like an enchanting siren of the woods with a black soggy hole in her back!" says Helena, who has written all the material herself.





Helena has a unique voice. We all agree with that, don’t we? Her music is special, I find it a bit mistic though.







Helena is great!!! The songs are amazing and the most important thing in all this - is her brillian voice!!!! )))) Good luck with everything you do!! Hugs!!

Ilya Volkov -(a.k.a. Kreecher)- Roxette House



I also think she’s a very special artist, I like her song “By your side” very much, in my opinion it sounds very original and fresh. Never never is a very good song too. I wish her all the best in her solo carreer. Looking forward to listening to the album. Helena rocks!!!




The songs i have listened to so far sound great i cant wait for the album to arrive next week





-------------------------------------------------------------
In order to promote the album, Helena has played
today at "Mycket mer än musli" MTV show.
The show (TV Promo) was recorded in Stockholm
and is broadcasted on March 3rd

-------------------------------------------------------------------------------

1 comment:

Swedish article in Sydsvenskan.se - 22.03.2007 said...

Helena Josefsson söker sin plats

Av Jonas Nilsson
Publicerad 22 februari 2007

http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article219923/Helena-Josefsson-soker-sin-plats.html

Den ska vara äcklig. Lite Tim Burton-stämning. Men den ska ändå värma. Sandy Mouche-sångerskan Helena Josefssons soloplatta "Dynamo" släpps nästa vecka.

Efter en slingrig väg genom olika lokala band i Lund och Malmö (Plastic Soul, Ewing 1 och The Good Mornings) så har det hittills varit popbandet Sandy Mouche, där även maken Martin Josefsson ingår, som har tagit det mesta av Helena Josefssons tid.

Helena Josefsson har mångajärn i elden. Snart släpper hon sin debutskiva. Foto: Jeffery Richt
Men i låtskrivarprocessen upptäckte hon att hon inte kunde få utlopp för allt.

–Jag tycker att alla i Sandy Mouche ska kunna stå för mina texter. I mina sololåtar kan jag gå lite längre in i själen och gräva. Det gör inget om det är känsligt. Det är bara jag själv som ska stå för det.

– I Sandy Mouche har jag enklare för att skriva om lyckliga slut och att jag har hittat kärleken. I mina sololåtar försöker jag ta fram de äckliga sidorna. Jag tror att alla har dem, skrymslen som man inte alltid tar fram. Men om man tar fram dem i ljuset så kanske de ändrar färg och inte blir lika svarta.


Varför har du valt att kalla skivan "Dynamo"?

– En dynamo är ju något som alstrar ljus på cykeln och jag ville att skivan skulle göra det: alstra ljus och värme när det annars är kallt.

– Många av låtarna handlar om att hitta sin egen lilla plats där man trivs och hitta en människa man kan leva med. Så att man blir lycklig.


Har du gjort det?

– Ja, jag tycker att jag håller på att skapa mig en egen värld och lär mig att ta mer plats och bestämma mer hur jag spenderar min dag.

Så hur spenderar du din dag?

– Oj, jag ska alltid göra så mycket. Jag har jobbat med så många olika saker: telefonförsäljning, klätt ut mig till dinosaurie och kalvar och jag har delat ut varuprover. Men nu jobbar jag i en klädaffär i Malmö.

Vad är det för sorts jobb där man måste klä ut sig till dinosaurie?

– Det finns eventföretag som ... ja ibland får man vara påskkärring på Mobilia och dela ut saker. Typ sånt.

Du pratar mycket om sagor och troll i dina intervjuer. Hur tycker du att det märks det i din musik?

– Man märker det väl genom att jag tycker om att skapa mycket ljud och stämningar. En uggla som hoar eller någon som trampar i löv. Producentens barn fick fnissa och föreställa spöken. Det är lite Tim Burton-stämning över det.

Producenten ja, du har jobbat med Christoffer Lundqvist från Brainpool. Hur har det fungerat?

– Vi matchar varandra musikaliskt. Vi är bra på olika saker. Han kan höra mina pianolåtar och sen höra direkt hur det ska låta när det är färdigt. Jag är inte så detaljfokuserad. Man kan säga att jag har en roller och han har en smal pensel.

FAKTA

Skivan "Dynamo" släpps den 28 februari. Under resten av året blir det en hel del turnerande, men bara ett datum är klart ännu: St Johanneskyrkan i Malmö den 1 april. "Det ska bli en mässa om förälskelse med bara mina låtar".

I bandet Plastic Soul spelade Helena Josefsson i slutet av 90-talet tillsammans med bl a Johan Duncanson från Radio Dept.
Ungefär samtidigt sjöng hon i bandet Ewing 1 tillsammans med en annan framgångsrik sångare: Magnus Tingsek.
När hon hoppade av Plastic Soul startade hon bandet The Good Mornings med Dan Bornemark, son till barnvisesångerskan Gullan Bornemark.
Helena Josefsson ingår även i Per Gessles band.

2003 släppte Sandy Mouche sin första ep och har sedan dess släppt plattorna "White Lucky Dragon" (2004) och "And Poems for the Unborn" (2006)